אפרת לקט
אפרת לקט

החופש הגדול- סיוט או הזדמנות?

החופש הגדול- סיוט או הזדמנות?

אתם עומדים בפני תשעה שבועות של חופש גדול וממש בא לכם שהכל יזרום בצורה חופשית מעצמו. אם זה המצב אז ממש כדאי לתכנן מראש, בואו נראה איך עושים את זה נכון…

חוויות בחופש הגדול זכירות יותר ממתנות. חדר בריחה זו הזדמנות נהדרת לשיתוף פעולה

חוויות שצוברים יחד- שוות יותר ממתנות

תנעצו ביומן ביקור במוזיאונים ותערוכות מעניינות, לאו דווקא לילדים, במקום זמן מסך

תקבעו זמן ביומן מראש לביקור במוזאונים ותערוכות, לאו דווקא שמיועדות לילדים

החופש הגדול יכול להיות חוויה מפחידה וקשה ומצד שני יכול גם להיות זמן להנאה, יצירת זכרונות משותפים וחיבור משפחתי משמעותי ביותר. בבלוג הזה אציע לכם טכניקות שיכולות להפוך את החופש הגדול לחווה מהנה וחיובית עבורך ועבור ילדייך, אולי אפילו חוויה מתקנת לחופשים קודמים.

מוכנים?

זמן פשוט לזרום הוא חשוב ואם את קוראת אותי עכשיו, בשבוע הראשון של החופש, את עלולה לחשוב שאם השבוע הראשון זרם לו בצורה מצוינת, הילדים משתפים פעולה והכל נפלא. אם זה מרגיש לך ככה סימן שזה אכן כך, אבל בואי החופש רק התחיל והוא ארוך ויותר מסביר שעוד יהיו כמה שיבושים בדרך. כדי שנוכל להפחית את השיבושים האלו חשוב מאוד שתזרמי בתוך תכנון קבוע מראש, אחרת מרוב ספונטניות, את עלולה למצוא את עצמך מכבה שריפות, נלחצת ומגלה ברגע האחרון שדווקא ביום שכבר אין קייטנה ואת חייבת להגיע לעבודה, שכחת למצוא סידור לילדודס. אז הנה אופציה איך להתנהל אחרת.

בואי נתחיל להתאמן יחד

לתרגול הזה כל מה שאת צריכה זה שני בריסטולים, אחד שיוקדש כולו לחודש יולי והשני לחודש אוגוסט. על כל בריסטול נצייר טבלה שמכילה את ימי החופש. אם הילדים כבר מספיק גדולים ויודעים קרוא וכתוב, אפשר גם להכין את הטבלאות בדף רגיל או בטבלת אקסל.

כאן אתייחס לכתיבת הטבלה על בריסטול עבור ילדים צעירים (עד גיל 6-7). את עקרונות הטבלה את יכולה להתאים וליישם בדרך הייוחדית שלך, בטבלת אקסל, בציור או כל דרך אחרת. מה שחשוב לזכור זה שהטבלה שמראה את התכנון החודשי צריכה בסופו של דבר להיות נגישה לכל בני הבית, בכל הגילאים, זמינה ומוכנה בין אם על המקרר או על קיר באחד החדרים.

ההורים מתכננים יחד

שלב התכנון הוא שלב ששמור רק לכם: ההורים. אין צורך במעורבות הילדים בשלב זה. אז יש לנו טבלת ימי החופש מוכנה על בריסטול, אל הטבלה אתם “שופכים” ומסמנים את העוגנים הידועים לכם. מה נחשב כעוגן? כל אילוץ או פעילות שכבר נקבעה ואתם יודעים עליהם מראש: קייטנות, חופשה משפחתית שכבר סגורה מראש, ימי הולדת צפויים, חתונות, מסיבות סיום בחוגים ובמסגרות השונות (אם אין לכם תאריכים בקשו מהצוות שיעביר לכם בהקדם).

בטבלה סמנו את הימים בהם אתם יכולים לקחת יום חופש מהעבודה ולהיות בבית עם הילדים וההפך עם בן הזוג ונסו לאתר את הימים בהם שניכם יכולים להיות בבית עם הילדים או ששניכם לא זמינים כלל. כלל שתתכננו קדימה  מספיק זמן מראש תוכלו למצוא יותר אפשרויות זמינות של עזרה לימים בהם שני בני הזוג לא יכולים להיות זמינים בבית. בשלב זה כל מה שרשום ביומן שלכם כבר נעוץ בטבלה וכל מה שנאר לכם זה “רק” למלא את החורים.

אז יש לנו שתי טבלאות תכנון ובהן סימנתם את העוגנים.

לוחופש. אביבית ירקוני כהן

לוחופש. אביבית ירקוני כהן

קובעים תקציב

הרבה פעמים החופש הגדול הוא הוצאה לא פשוטה להורים ועד שלא יהיה תאום בין ימי החופש להם זכאים ההורים לימי החופש של הילדים במסגרות השונות, כדאי לתכנן את התקציב לתקופה הזו בקפידה. אני ממליצה לשבת יחד (ההורים) ולבחון מה הסכום שתוכלו להקצות כמשפחה לתקופת החופש הגדול. הסכום צריך לכלול בתוכו: קייטנות, בייביסיטר, פעילויות ואטרקציות שונות בתשלום. חשוב שתקפידו לא לתקצב את עצמכם בתקציב שדוחק אתכם לגבול היכולת שלכם לעמוד בו. דווקא הרעיונות היצרתיים לפעילויות שונות יגיעו מהתקציב המוגבל. מה שבטוח זה שאם לא מתכננים תקציב לחופש הגדול, אתם רוב הסיכויים תמצאו את עצמכם בסופו עם חור גדול בחשבון הבנק, שקרה מבלי שכלל שמתם לב. והנה רק נגמר החופש הגדול והופס הגיעו החגים.

אפשרות אחת היא להתייחס לתקציב כתקציב משפחתי, אפשרות נוספת היא להתייחס בחלוקת התקציב לכל ילד על פי גילו והצרכים שלו. כמובן שחשוב להשאיר חלק מהתקציב לפעילויות משפחתיות. לכל אחת מהדרכים יש יתרוניות וחסרונות שנציגם בהמשך.

מתכננים יחד- הורים וילדים

החופש הגדול הוא בהחלט הזדמנות טובה לפעילויות וחוויות שלא הספקנו במהלך השנה: תערוכה במוזיאון שתכף נסגרת, הטיול שהחברים עשו בנחל ולא הסקפנו להצטרף ובנוסף כל הפעילויות החדשות והייעודיות לקיץ.

גם לילדים שלנו יש רצונות ובקשות לפעילויות משלהם. להפגש עם החבר מהצהרון ולישון אצל  סבא וסבתא, לראות את הסרט בקולנוע ששמעו עליו ולפרוק אנרגיה בלונה פארק. לשבת יחד עם הילדים ולשמוע מהם, מה הם רוצים וחשוב להם להספיק בחופש היא הזדמנות נהדרת להכיר את עולמם של הילדים שלנו באופן אישי ועמוק, להבין מה מעניין אותם וחשוב להם.

עכשיו, שישבתם יחד והכנתם רשימת חוויות, יש לך הזדמנות לסמן וי על הרבה מהבקשות של הילדים. שבצו את החוויות בטבלה וכל חוויה שחוויתם סמנו יחד וי גדול. הסימון הזה מייצר אצל הילדים חוויה שאי אפשר לתאר אותה במילים, ממליצה לנסות ולגלות.

רשימות החופש הגדול של יונתן

רשימות החופש הגדול של יונתן

לשיחה המשפחתית שנועדה כדי לתכנן את החופש הגדול ( חשוב שאנחנו ההורים נגיע סובלניים, גם אם ישיבה אחת לא תספיק ואולי תצטרכו לקיים עוד אחת או שתיים) אנחנו ההורים נגיע ונשתף מה חשוב לנו להספיק בחופש, כמובן נהיה קשובים לילדים ולמה שחשוב להם להספיק ולחוות, זו הזדמנות מדהימה ללמד את הילדים הדדיות מהי. למדו אותם את העובדה שהם חלק ממשפחה וחשוב שכל בני המשפחה יהנו מהחופש בצורה שנותנת מקום ומענה לצרכים של כולם. שימי לה לא לכל הצרכים בצורה גורפת, אבל בהחלט נמצא את הדרך שלכל אחד יהיה מקום לפחות לחוויה אחת שחשוב לו להספיק.

כל אחד מבני המשפחה (כן, כן כל אחד מהילדים) יצטרך להחליט מה החוויה החושבה לו ביותר שירצה שניתן לה קדימות, אנחנו כהורים נצטרך להתאפק שלא להחליט עבור אף ילד. חכמה קטנה אך לא תמיד אפשרית היא לתת לכל ילד את מה שהוא רוצה להספיק על מגש כסף או כרטיס אשראי. יש חוויות שניתן לצבור שלא קשורות כלל לכסף והתכנון של הפעילויות לחופש הגדול צריך לאזן בין שני סוגי החוויות באופן שעולה בקנה אחד עם הערכים בבית הפרטי שלך ובכמה אתם מוכנים ויכולים להקציב לחוויות החופש הגדול.

רשימות אישיות של הזדמנויות

עכשיו שיש לנו טבלה מוכנה למלא ורשימת חוויות להספיק אפשר להתחיל ולשבץ את הפעילויות לחופש לפי ההגיון ומול התקציב שהקצבנו.

החופש הגדול הוא בעצם הזדמנות נהדרת לאימון הילדים שלנו למיומנויות חשובות. לדוגמא: לעבוד בשיתוף פעולה. ייתכן והרשימות של חלק מהילדים יהיו דומות בחלקן, יכול להיות שהילדים רוצים לבלות במקומות דומים. זו הזדמנות להתאמן על משא ומתן, לשכנע זה את זה ולחלוק תקציב ולהשקיעו אותו באופן משותף. אפשר לברר יחד מה העסקה הטובה ביותר המוצעת (שלל הטבות בכרטיסי אשראי וכדומה המוצעים לפעילויות קיץ).

זו גם הזדמנות ללמוד להתנהל באופן מחושב ואל מול תקציב. בבית הספר לצערנו לא מלמדים  התנהלות פיננסית, וככל שנקדים ללמד את הילדים שלנו מיומנויות כאלה, הם ירוויחו הטמעה והבנה עמוקה יותר, שתעמוד לרשותם בהמשך חייהם ובכלל.

 בהתחלה ובסוף הרבה מאיך ייראה החופש הגדול הזה שבפתח, טמון בגישה שאיתה נצא אליו. אם נחליט שהוא הולך להיות מתוכנן, כך שיכיל כמה שפחות בלת״מים; אם נחליט שהוא יכלול חוויות של הנאה, שיתוף פעולה וכיף משותף; אם תהיה בו זרימה ונשמור על גבולות ובעיקר, אם יהיה בו איזון של כל אלה – ככה יגדל הסיכוי שנוכל לחוות חופש גדול ומהנה.

 אם משהו מתוך ההצעות האלה נראה לך כזה שיכול להפוך את חווית החופש הגדול לטובה ומהנה, הרחבה נוספת עם הנחיות מצולמות בוידאו תוכלי למצוא בקייטנה שהפקתי, וכל תכליתה הוא לעזור לך לעשות שימוש בכלים האלה שהצגתי כאן ובעוד רבים ואחרים.

חופש מהנה…

התמונות של לוחופש באדיבות בלוג הכל טוב .

עוד תוכן רלוונטי
מה ההבדל בין אשמה הורית לאחריות הורית? ואיך הבחירה בין השתיים עושה הבדדל גדול על ההרגשה והתוצאות שלנו?
לפעמים בטירוף החיים צריך לעצור לרגע לשאול את עצמי מה אני רוצה? זה לא פשוט בכלל לעצור ובטח לא פשוט לעשות שינוי .
יש הרבה הורים שמקבלים דיווח מהגננת על כך שהילד הרביץ בגן, יש הרבה הורים שהיו עדים לאלימות במריבות בין אחים, ויש לא מעט הורים שחווים אלימות פיזית מצד הילדים שלהם. האמת היא שאני כאמא חוויתי את שלושתם. אני יודעת כמה התסכול גובר מפעם לפעם שאנחנו מבינים שההתנהגות הזו לא נעלמת….
קורסים רלוונטים
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >

פתיחת תקלה

המחזור האחרון בליווי 12 מפגשים
עם אפרת מתחיל ב29.3
ההרשמה עכשיו!

שנתקדם?